Буває, що дитина без заминки розказує правило, а самостійну пише погано. Це трапляється тоді, коли дитина заучує правила, та не розуміє їхню суть.
Вчити правило – це не просто прочитати три рази та переказати. Насправді, важливо звертати увагу на те, як дитина ці правила читає – від цього залежить, як вона буде розуміти прочитане. Якщо ж учень чи учениця будуть усвідомлено та вдумливо читати правила, то їх і вчити не доведеться – розуміння прийде само.
Як читати правила, щоб їх запам’ятовувати:
- Визначаємо, скільки в тексті правила смислових частин — їх стільки ж, скільки абзаців;
- Ставимо питання до кожної змістовної частини тексту;
- Записуємо питання й отримуємо план тексту;
- Переказуємо правило з опорою на план і ключові слова — в текстах правил ключові слова завжди виділені;
- Передаємо зміст правила у вигляді схеми, малюнка або опорного конспекту. Дитина сама вибирає, в якій формі їй зручніше представити інформацію.
Наприклад:
«Префікс пре- пишеться в прикметниках (та прислівниках і деяких іменниках, що походять від них), якщо він замінюється словом "дуже”: премудрий (дуже мудрий), прекрасно (від прекрасний, тобто дуже прекрасний).
Цей префікс виступає також у запозичених зі старослов’янської мови словах презирство, преподобний, престол і подібних. Пре- може виступати також на початку ряду іншомовних слів, у яких в українській мові префікс не виділяється: прелюдія, преамбула, превентивний, президент, препарат, прем’єра, прерогатива, префект та ін.
В інших випадках пишеться префікс при-: примудритися, природа, прикраса, прив’ялий, приклад»
Діємо за алгоритмом:
- У цьому тексті три абзаци, значить, три смислові частини.
- Поставимо запитання до кожної частини тексту:
Чим можна замінити префікс пре- у словах?
В яких ще випадках пишемо цей префікс?
Коли пишеться префікс при-? - У нас вийшов план тексту.
- Переказуємо текст з опорою на план і ключові слова. В ідеалі потрібно записати план на аркуші зліва, а справа навпроти кожного пункту плану написати ключові слова, які є в цій частині тексту.
- Передаємо зміст правила у вигляді схеми або малюнка. Кожна дитина намалює своє.
Така робота не вимагає багато часу і при цьому дозволяє одночасно:
- глибоко і всебічно зрозуміти правило,
- НЕ заучувати правило, а осмислено запам'ятовувати його в процесі читання і переказу,
- навчитися передавати інформацію різними способами (у вигляді плану, схеми та іншого),
- зрозуміти, що таке план тексту, звідки він береться і навіщо потрібен,
- навчитися фіксувати увагу на структурі і ключових словах тексту.
Алгоритм застосуємо, звичайно, не тільки до орфографічних правил. Так само потрібно читати з дитиною і правила пунктуації, і визначення понять — тобто все так звані тексти в рамочках, яких багато в кожному підручнику.
Немає коментарів:
Дописати коментар